Dotaz: 6 edice a Orci
V emailu jsem po nějaké době obdržel dotaz, tentokráte týkající se změn v 6. edici a dopad na orčí armádu.
Zdravím,
píši ohledně konzultace, ohledně nových pravidel 40k, jelikož se mi zdají pro orky celkem nevýhodné a rád bych znal tvůj názor.
Zasílám malý výčet, co se mi po zběžném přečtení pravidel zdá pro orky
– vzhledem k nestřeleckým schopnostem orků, přibylo nově pravidlo snap shots (i když je to detail)
– přidělování woundu jednotkám jak při střelbě tak při close combat
– cover, který dává jednotka nově 5+
– pravidlo focus fire, protivník si může vybrat, že bude střílet jen na jednotky bez coveru
– pravidlo owerwatch, ještě jsem ho nestačil prostudovat do detailu
– a kapitola sama pro sebe je útok a waagh.. předtím jsem měl jistotu, že když zaútočím avyhlásím waaag, tak se posunu min 7, D6 za běh + 6 do chargu. Nově funguje waaag jinak, nemohu běžet a pak útočit, místo toho mohu přehodit 2D6 při chargu, což znamená, že mám teoretickou jistotu, že se posunu v rozmezí 2 až 12
– pravidlo furius charge přišlo o +1 k iniciativě
– feel no pain je nově saveju od 5+
Rád bych znal tvůj názor.
Případně jest-li by bylo možné dát někdy hru.
Díky
Radek (ZAM)
6. edici zatím nemám přečtenou dostatečně a vlastně ani celou, nestíhám to, navíc v srpnu mě čekají ESC a ETC ještě v páté edici, takže to ani nehrotím… praxi tedy nemám a můžu pouze vycházet ze svých předpokladů…
Snap shot pro orky není nějak zásadní, soupeř sice vystřelí něčím navíc ale zase tak velkou ztrátu nezpůsobí. Z druhé strany Orci mají velký počet výstřelů a moc nesejde na tom zda střílejí snap shotem nebo normálně, ani overwatch není tak kritický a když někdo naběhne třeba mob shootas, může sice dostat poměrně hodně woundů a záleží na tom jak kvalitní armor bude mít, mariňákům to moc neublíží a levní xenos ty ztráty nahradí počtem. Občas to samozřejmě vyjde lépe, někdy hůře, to ale platí pro obě strany.
Přidělování woundů je prekérka, nob už si to nepožene vepředu, navíc s velkými ztrátami se hůře dostaneš do charge range, která je navíc náhodná… Ano, v tomto směru je to kapku horší, ale nedá se svítit. Soupeři taky budou padat jako přezrálé hrušky zepředu, takže střelba je o taktice jak se namanévrovat abys střílel na soupeře ve správném úhlu a dostal si ty zajímavé modely a abys dokázal při assaultu počítat i se ztrátami z overwatche.
Základ coveru je 5+, bolí to, zase stačí 25% jednotky, takže pěší orci ho budou mít snad vždy… s tím je spojený i ten focus fire, kdy vystřílí jen modely bez nebo se slabším coverem, zamrzí to, stejně jako to, že rapid fire bude možný i po pohybu. Tady je to největší oslabení pro všechny assault armády bez armoru. Zase už nelze zabít střelbou to co nevidíš, takže občasný model vystrčený z poza LOS block terénu neznamená velké ztráty ale jen jednu mrtvolu.
Waagh, tak jak píšeš, je to jiné, ale v 6. edici pěší modely zpomalily a vozidla zrychlily (relativně ve srovnání s pěchotou), kavalérie, beasty, motorky apod. jsou rázem rychlejší, což je určitě správný a logický krok, akorát pěší assault armády na to mohou doplatit nejvíce. Orci mají alespoň rychlá open topped vozidla, a výdrž papírových trucků se i s hull pointy nějak výrazně nemění. Orci budou pekelně rychlí.
Zrušení bonusu iniciativy znamená že nobové nepůjdou v boji s mariňáky a boyz vymlátí garda. Je to smutné, ale proti spoustě věcí je to zcela irelevantní.
To samé se dá říct o FnP, sice je to hod jen na 5+ ale proti většímu spektru woundů. Na druhou stranu, hordy orků trpěly na fearles sejvy po prohraných combatech s CC deadstars, teď nic takového nehrozí.
Další nevýhoda je nemožnost assaultu po příchodu z rezerv nebo po infiltraci a scout move, Snikrot s Kommandos už není tak hustý, alfa strike kopty s raketou a pilou mají smůlu.
Osobně vidím, že se ve hře objeví v Orčích armádách nějaké Dakkajety a více meganobů – power weapons jsou už jen AP3, takže mají šanci přežít. Kvůli rychlosti bych očekával i comebak motonobů a obecně velkých deadstar jedotek. Výhodou je, že ubudou vozidla a i kdyby ne, tak půjdou velice dobře ničit i v CC a to je orčí doména. Taktéž očekávám že 6. edice se celá primárně přesměruje z tankových na terminátoří armády a to by mohlo orkům vyhovovat, protože elitní armádu dobře převálcují počtem. Dobrá zpráva, že v každé hře může být night fight, takže se budou moci dostat až na 2+ cover save.
I když to tedy vypadá, že assault armády budou horší, nemusí být všechno tak špatné jak se zdá, ukáže čas. A v nejhorším, pořád lze Orky zahrát jako střeleckou armádu, i když tak od pohledu nevypadá a není v tom vyloženě excelentní.
A co se týká hry… rád, v šesté edici ale nejdříve v sprnu.