Open Fire a Shermany v něm obsažené
Na českých diskuzích se v poslední době objevilo několik dotazů na to, jaký rozdíl a pokud vůbec je mezi Shermany z nového Open Fire a „blisterové“ Shermany a zda jsou použitelné pro US tankovku.
Předně. V Open Fire jsou modely Sherman M4A4 (Sherman V) s motory Chrysler, vyrobeno bylo bez mála 7500 kusů. Tyto varianty byly byly primárně dodávány právě Britům a to výhradně ve verzi s 75mm kanónem. Cca 2000 kusů bylo následně přestavěno na Firefly se 17 liberním kanónem. A jakýže je mezi těmito Shermany rozdíl?
Zaměnitelnost M4A1 a M4A4 je vyloučená, protože varianty A1 byly odlévané a hodně zaoblené, kdežto A4 jsou hranaté a svařované.
Hlavní vizuální rozdíl mezi A3 a A4 je ten, že „Britská“ varianta Shermana má prodloužené tělo se spodní částí svařované ze tří kusů (A3 je kratší a z jednoho kusu), dále úhel předního pancíře činí 57° namísto 47°, což jednak znamená, že mají menší poklopy řidičů, které u A4 výrazně vystupují z předního pancíře (což je i znatelný rozdíl od A3) a hlavně nemají uloženou munici ve schránkách s tekutinou (mix vody a nemrznoucí kapaliny). Ze statistik vycházelo, že tři ze čtyř Shermanů s tzv. dry stowage po penetraci nepřítelem vyhořely, kdežto Shermany s wet stowage na tom byly podstatně lépe – vyhořel zhruba každý osmý. Britské posádky M4A4 tak měly podstatně nebezpečnější pracovní prostředí než kolegové obsluhující verze s wet stowage.
Největší vizuální zaměnitelnost M4A4 je s dieselovou verzí Shermana M4A2, který má v některých produkčních verzích stejně vystrčené poklopy řidičů, ale typicky je pak spodní část trupu odlévaná z jednoho kusu a liší se motorovou částí.
Další rozdíly jsou méně výrazné, často spíše jen kosmetického než funkčního charakteru a vyžádaly by si označení na fotkách jednotlivých modelů, nebudu je tedy dále popisovat. Podstatné je, že téměř všechny vyrobené kusy M4A4 putovaly právě do Británie (v menším množství do Francie a Číny) a samotnými američany používány nebyly, tudíž z historického ohledu by modely M4A4 z Open Fire neměly zavítat do US tankovek a pokud, pak se bude jednat o count as (proxy), daleko snesitelnější by bylo jejich využití na východní frontě například v Ruských armádách, které měly pronajímané Shermany M4A2.