Onslaught fetchky a Elemental Combo

Sada Khans of Tarkir přinesla reprint fetchlandů a to těch z Onslaught, které do této doby byly legální jen na Legacy, Vintage a v Commanderu. Stávají se legálními na Standardu a to znamená, že budou legální i na Modern. V cenách fetchek to způsobilo velké zemětřesení. Otřese se i zem ve vodách Modern balíků? Jak Onslaught fetchlandy ovlivní Modern? Také dnes představím „budget“ balík, který nových zemí může využít.
Sada Khans of Tarkir přinesla reprint fetchlandů a to těch z Onslaught, které do této doby byly legální jen na Legacy, Vintage a v Commanderu. Stávají se legálními na Standardu a to znamená, že budou legální i na Modern. V cenách fetchek to způsobilo velké zemětřesení. Otřese se i zem ve vodách Modern balíků? Jak Onslaught fetchlandy ovlivní Modern? Také dnes představím „budget“ balík, který nových zemí může využít.
Modern je plný různorodých balíků a mezi ty úspěšnější patří hlavně balíky tříbarevné. Tříbarevné balíky typicky hrávají kolem osmi fetchek. Díky tomu, že dosud byly dostupné pouze fetchlandy znepřátelených barev, často to znamenalo, že tyto balíky hrály pouze jednu fetchlandu, která byla využitelná pro obě barvy, které umí najít. Další fetchlandy v balíku efektivně hledaly už jen jednu barvu. Ty neefektivně využité bude možné nahradit novými. To jednak vylepší barevnou stabilitu balíků a taktéž umožní hrát více basic landů. Pojďme si říct, jak mohou stávající balíky, využít nových zemí.
Na legacy byla tato země doménou hlavně v Mono Red Burnu. Na Modernu najde širší uplatnění. Jednak zmíněný Burn, může lépe splashovat černou pro Bump in the Night, i když variace s černou po banu Deathrite Shamana není to, co bývala. Cestu si může najít do Living Endu nebo do no post Restore Balance. Největší přínos ale může mít pro Jund. Ten sice spoléhá hlavně na set Blackleave Cliffs, ale ty bude možné nahradit za Bloodstained Mire a případně další Blood Cryptu. S Bloodsained Mire a potažmo i Wooded Foothills umožní lépe stabilizovat červenou manu, zvláště pro hraní Anger of the Gods ve 3. Kole.
UW je hojně hraná barevná kombinace. Všechny kontrolní balíky, které chtějí hrát fetch landy, tak jistě nějakou Flooded Strand zařadí, zvláště pak tříbarevné kombinace, které občas hrávaly Misty Rainforest. Více než controly však tuto zemi využijí různé varianty agro a tempo Delverů s Geisty.
Tato země je velice populární na legacy, UB kombinace však na modernu zase tak oblíbená není. Jen pár balíků, které se alespoň trošku hrají, tuto kombinaci barev upotřebí. Zvláště pak Faeries mohou díky deltě pracovat s podstatně stabilnější manou. Další balíky v této kombinaci jsou například Gifty nebo Tezzeret. Možná se ale dočkáme nějakého Esper Controlu. Zatím však Deltu pro modern nevidím jako zásadní posun kupředu.
Bílo zelená fečka je jedním z největších přínosů do modernu. Plně se uplatní v Melira Podu, tedy nejúspěšnějším balíku tohoto roku, teoreticky v Junku, který se zdá jako lepší varianta BG strategie než Jund. Uplatnění najde ale i v méně úspěšných, ale poměrně oblíbených balících – Naya Zoo, 4c/5c Good Stuff, Boggle Enchantments a Hatebears (pokud budou fetch chtít hrát).
Stejně jako předchozí, červeno zelená fetch přinese lepší manu osvědčeným balíkům modernu. Mezi první jednoznačně patří Jund, který se zbaví Rainforestů, další, který může této země využít je Tarmo Twin, zde ale bude právě s Rainforestem svádět velký boj o místo. Teoreticky je zařadí i Scapeshift. Z méně typických balíků pak jednoznačně podpoří Naya Zoo, taktéž dovolí stabilizovat i čisté Gruul Aggro. Určitě má šanci podívat se do Living Endu nebo No-post verze Restore Balance. Taktéž umožní levný upgrade Mono Red Burnu, který tak může splashovat zelenou na karty, díky kterým se snadno vypořádá s Leyline of Sanctity.
Balík staví na Nivmagus Elementálovi a hromadě levných kouzel. Tyto kouzla do sebe typicky Nivmagus „nasaje“ a povyroste. Pokud jde vše jak po másle, Nivmagus díky infectu a/nebo double striku umí zabít soupeře už ve druhém kole a to i v případě, kdy má soupeř na stole blockera.
Nivmagus Elemental | Jiří Kocman |
Main Deck | Sideboard |
4 Bloodstained Mire 4 Wooded Foothills 4 Blackcleave Cliffs 2 Mountain 1 Steam Vents 1 Stomping Ground 1 Sacred Foundry 1 Blood Crypt 4 Nivmagus Elemental 4 Kiln Fiend 2 Flamekin Harbinger 2 Spellskite 4 Assault Strobe 4 Gitaxian Probe 4 Gut Shot 4 Slaughter Pact 4 Apostle’s Blessing 4 Mutagenic Growth 3 Tainted Strike 3 Ground Rift |
Manová křivka balíku končí na dvou manách, značná část karet je ale za pouhou jednu manu a ani tu pro zahrání většiny z nich nebudete potřebovat. 18 Zemí je tedy pro tento balík dostatečný počet na to, abyste se rychle dostali na dvě potřebné many a zároveň nebyli zaplaveni zbytečnými zeměmi. Klíčovou barvou je červená, každá ze zemí tak umí poskytnout právě červenou manu, nebo najít zemi, která ji poskytne.
Jak už bylo napsáno, klíčovou bytostí je Nivmagus Elemental a jeho schopnost, která umí kouzlo na stacku exilovat a tím získat +1/+1 counter. Proto také balík hraje velké množství levných kouzel, kterými Nivmaguse pořádně nakrmíte. Zvláště ve spojení s Gut Shotem a Ground Riftem umíte Nivmaguse poměrně úspěšně dostat alespoň na 4/4 a pomocí Assault Strobe a Tainted Strike projet soupeře za 10 infektů a to vše v druhém kole.
Proti balíkům s větším počtem cíleného removalu se uplatní dvě kopie Spellskite, která umožní naše klíčové bytosti ochránit.
Nejtlustější kapitolou tohoto balíku jsou non creature kouzla, které tvoří jen instanty a sorcery.
Na závěr článku si dovolím spekulaci – budou Zendicar fetchlandy v třetí sadě KTK bloku?
- Reprint bude znamenat snížení ceny a lepší dostupnost všech barevných kombinací fetch landů.
- Třetí set KTK bloku může být tematickým návratem do Zendicaru. Fetchlandy z této sady by tak byly zcela logickým počinem.
- Khans of Tarkir z dvojky odejde o půl roku dříve než třetí sada tohoto bloku. Standard by tak přišel o zásadní část manové báze.
- KTK a třetí sada bloku se nebudou draftovat společně. Zendicar fetchky dávají ve třetí sadě smysl – manová báze bude stabilnější a udrží popularitu třetí – velké sady.
- Hráči očekávají všechny barevné kombinace zemí a Mark Rosewater prohlásil, že je cílem poskytovat právě takovou to manovou základnu.
- Posunutí release druhé a třetí sady aby se udělal prostor pro speciální sadu v květnu, kterou má být Mondern Masters II hraje pro reprint. Dostupná manová báze by jistě podpořila zájem o MM2.
- Onslaught fetchky jsou obrovským trhákem KTK a těší se díky nim neobvyklé popularitě. WotC nemá v šuplíku příliš mnoho BOMB (pokud neustoupí z reserved listu), které by mohly způsobit enormní zájem, proto nemají potřebu vystřílet největší kalibry najednou.
- Vzhledem k tomu že žádný Pro Tour už nebude ve formátu Block Constructed a tento formát ani nepatří mezi hrané v jiné než MTGO podobě, není potřeba vyrovnané manové fixace pro všechny barevné kombinace v rámci jednoho bloku.
- Ceny Zendicar fetchek uvedením Onslaught cenově klesly. Mnohé současné balíky raději šáhnou po spřátelených barvách, které jim sedí více, potřeba mít Zendicar fetchky tak klesá.
- Fetch landy zpomalují hru hledáním zemí a následným mícháním knihovny. V poslední době byl trend ustupující od této činnosti, což standard podstatně urychlilo (z pohledu herní doby).